duminică, 21 iunie 2015

Ce așteptări aveți de la viitorul guvern liberal?



Această întrebare am lansat-o în week-end ca temă de reflecție pentru colegii mei din Comisia pentru educație și cercetare a Organizației PNL sector 5. 
Un raspuns a fost transmis de Adelina Ștefania Vîlcu:

In ultimii aproape 10 ani am vazut cum meseria de dascal – in acceptiunea ei larga-
s-a deprofesionalizat.
S-a pierdut pe imagine si, implicit, pe credibilitate. Sunt cunoscute publicului slabiciunile si erorile personale ale unor manageri si, din pacate, ale membrilor corpului didactic.
Mass-media a promovat noile valori ale societatii globalizante prin care tinerii au fost incurajati in falsa idee ca pot obtine un confort material rapid fara un efort intelectual sustinut pe termen mediu sau lung.
Reprezentanti de prim rang din domeniul politic au contribuit la minimizarea importantei acestei meserii intr-o societate europeana bazata pe principiul life long learning, exprimandu-si frustrarile personale in legatura cu scoala romaneasca.
Nu in ultimul rand, scaderea calitatii vietii a transformat meseria de dascal intr-o optiune deloc atractiva pentru resursa umana existenta pe piata si, pe de alta parte, in interiorul sistemului, deprecierea calitativa a procesului de predare-invatare-evaluare isi are cauza in decalajul insurmontabil dintre realitatea cotidiana a corpului didactic romanesc in ansamblul lui si standardele de viata ale corpului didactic european din care face parte.

Ce asteptam de la guvernarea liberala in domeniul educatiei?
Un cadru legal si parghii de decizie si control care sa permita profesionalizarea meseriei de dascal  si care sa o aduca mai aproape de proiectul de viata al colegilor nostri mai tineri si a celor din generatia mea (35-45 ani).

In Programul de guvernare propus de PNL, in capitolul Educatie, sunt foarte bine subliniate directiile care trebuie consolidate si dezvoltate pentru continuarea procesului de descentralizare si debirocratizare a sistemului de invatamant. Printre acestea am dori sa subliniem importanta catorva aspecte.
Controlul extern realizat de comisii la nivelul Parlamentului, Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice, Inspectoratelor scolare ramane o componenta necesara, cu caracter permanent in sistemul de invatamant romanesc. Este necesar sa se elaboreze o serie de criterii de masurare cantitativa si calitativa conform specificului institutiilor de invatamant-de stat, privat, filiere tehnologice, teoretice, colegii nationale- care sa fie aplicate periodic, coerent, la nivelul institutiilor de invatamant si in baza carora o data la 5 ani sa se realizeze un clasament al institutiilor de invatamant la nivel de judet, municipiu, regiune, tara. Credem ca acest lucru va stimula competitia inter-institutionala si va pune in valoare competentele manageriale si profesionale.
Asigurarea infrastructurii, prin aceasta intelegand nu numai spatii adecvate derularii activitatilor didactice dar si accesul la noile tehnologii si utilizarea ca practica curenta la clasa, este o conditie de bun-simt. Nu rare sunt cazurile in care, chiar in zona urbana, suntem in imposibilitatea de a ne desfasura o secventa didactica pentru ca accesul la Internet este mai mult decat greoi sau ne lipsesc calculatoarele, si, mai rau, le avem ca mobilier. Credem ca fondurile europene coroborate cu cele ale comunitatii locale vor corecta acest aspect.
Curriculum-ul national diferentiat pe filiere si specializari precum si sustinerea diferentiata a examenului de Bacalaureat este o realitate spre care ne indreapta piata muncii si nevoile de dezvoltare personala ale tinerilor.
Debirocratizarea  dascalului este mai mult decat necesara. Nu avem de ce sa-l transformam intr-un functionar. Consideram ca prezenta unui catalog, a unei condici, a planificarilor semestriale si anuale,  a fiselor de progres scolar pentru fiecare elev si la nivel de clasa, prin care orice cadru didactic ajunge sa constientizeze si sa regleze procesul de predare-invatare-evaluare si sa raspunda nevoilor de invatare ale fiecarui elev pe care il formeaza, un raport trimestrial individual bazat pe documente justificative din portofoliul personal si fisa de autoevaluare individuala la sfarsitul anului scolar sunt singurele documente necesare cadrului didactic.
Un concept remarcabil este asigurarea echitatii profesionale. Criteriul competentei trebuie sa aiba intaietate in fata oricaror altor criterii: varsta, vechime, origine, mediu de viata (rural/orasenesc), statut social, sau, din pacate, nepotism, favoritism etc.
Rezultatele profesionale obtinute in formare si perfectionare personala, rezultatele cu elevii de la clasa, foaia de parcurs a elevilor formati de profesor/dascal sunt factori decisivi care il recomanda in obtinerea motivarii financiare prin salariu, gradatie de merit, coeficient salarial modificat logaritmic si in evolutia carierei. Am aduce un amendament art. 253 spunand ca titularizarea la nivelul unitatii de invatamant ar fi recomandat sa se faca dupa o perioada de cel putin 3-4 ani de activitate in acea unitate scolara si cu acordul unanim al CP, pentru ca fiecare meserie isi are etapa ei de ucenicie si pentru ca acum, lucrurile nu se inatampla astfel.

Consideram ca toate aceste aspecte pot participa la profesionalizarea meseriei de dascal prin intermediul careia se formeaza si orienteaza creiere, ceea ce solicita o mare responsabilitate si un registru specific de discutie in comparatie cu alte profesii din Nomenclatorul ocupatiilor din Romania.

2 comentarii:

  1. Sunt de acord, dar ma intreb cand va ajunge sa conteze cu adevarat criteriul competentei? Pentru ca abia atunci vom incepe sa vorbim de o tara civilizata (si cu sanse reale de progres)!

    RăspundețiȘtergere